Leoš Janáček: „Hudba, toť akord, pánové!“

Termín akce: 27.11.2025 | 18:00 - 19:00
Lokalita: Ústřední knihovna atrium
Akce KJM: Leoš Janáček: „Hudba, toť akord, pánové!“
Slavnostní večer k 160. výročí příchodu Leoše Janáčka do Brna.

Koncert mužského sboru Láska opravdivá pod uměleckým vedením Jana Špačka doprovodí poetické intermezzo variací na janáčkovské téma v podání básníků Víta Slívy, Roberta Fajkuse, Věry Rosí, Norberta Holuba a Petra Veselého.

Program večera

  • Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá
    (dirigent Jan Špaček)
    Láska opravdivá, IV/8 (1876)
    Divím se milému, IV/5 (1873-76)
    Vínek stonulý, IV/6 (1873-76)
    Osamělá bez těchy II, IV/26 (1874/1898/rev. 1925)
    Na prievoze, IV/15 (1880?-1884)
    Nestálost lásky, IV/4 (1873)
    Na košatej jedli, IV/11 (1876?)
    Zpěvná duma, IV/10 (1876)

  • Poetické intermezzo: Du podel blesku
    Vít Slíva, Robert Fajkus, Věra Rosí, Norbert Holub, Petr Veselý přečtou texty, které původně vyšly ve sborníku Du podel blesku, který vydalo v roce 1998 nakladatelství Weles k 70. výročí úmrtí Leoše Janáčka.

  • Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá
    (dirigent Jan Špaček)
    Rozloučení, IV/28 (1906?)
    Kantor Halfar, IV/33 (1906)
    Pensistům učitelům po padesáti letech maturit (fragment), IX/12 (1928)
    Sbor při kladení základního kamene Masarykovy university v Brně, IV/45 (1928)
    Česká legie, IV/42 (1918)

Dramaturgický komentář Jana Špačka

První půle přinese unikátní příležitost vplout do magického světa raných sborových skvostů dvacetiletého Leoše Janáčka. Jeho tehdejší tvůrčí poetika se natolik liší od jeho pozdního, nyní již dobře známého stylu, že je s ním také neférově porovnávána. Nejedná se přitom o nezralé juvenilie. Sugestivnost, harmonická nápaditost, dramatičnost, místy i šokující ambicióznost z Janáčkových raných skladeb činí unikát, a to tím více, že se jedná o opomíjenou výseč Janáčkova díla, která je prováděna zřídka. Z lidových textů skladatel vybírá ty, jež se pohybují v krajnostech milostných vztahů často až patologických.
Druhá půle znamená oproti té první prudký kontrast. Vypjatý dramatismus Janáčkových pozdních skladeb většinou odrazuje etablované sborové instituce od provádění, snad i ve strachu z technických nároků, kterým prakticky nelze dostát. Proto tento repertoár žije především díky péči odvážných amatérů.

O sboru Láska opravdivá

Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá založili v roce 2009 sbormistr a pedagog Jaroslav Černocký a muzikolog Jan Špaček s cílem oživit kdysi bohatou a dnes skomírající tradici interpretace skladeb pro mužský sbor. Těleso funguje při Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty brněnské Masarykovy univerzity a jeho členy jsou vesměs studenti či absolventi brněnských vysokých škol. V současnosti má sbor okolo dvaceti stálých členů. Repertoár se specializuje na pravoslavnou duchovní tvorbu, především východoslovanské provenience, a na českou sborovou tvorbu 19. a 20. století, zvláště Leoše Janáčka. Láska opravdivá je název jednoho z Janáčkových mužských sborů na lidový text a v názvu pěveckého tělesa má symbolizovat repertoárový soulad duchovní hudby a lidové písně.

Socha Leoše Janáčka před Janáčkovým divadlem v Brně

Sdílet na sociálních sítích