Akce pro nejmenší v knihovnách

Anonymní ankety se zúčastnilo celkem 81 respondentů.

Autor: Iveta Cehelská
Datum publikace: 11.12.2025 | Ročník 11

Jak to chodí v knihovnách: Akce pro nejmenší

V této anketě jsme se zblízka podívali na akce, které jsou určeny těm nejmenším, ať už se jedná o školy, nebo veřejnost. Patří nejmenší děti k té nejoblíbenější skupině, kterou v knihovnách rádi vidíme, nebo naopak trochu tápeme a nevíme, jak práci s touto skupinou správně uchopit, tak aby opravdu rozvíjela jejich vztah ke čtenářství?

O anonymní anketu byl opravdu velký zájem a zúčastnilo se jí celkem 81 respondentů:

  • 42 z hlavní městské knihovny

  • 15 z pobočky městské knihovny

  • 6 z větší obecní knihovny

  • 18 z malé obecní knihovny

Co se týkalo praxe jednotlivých knihovníků a knihovnic, bylo opravdu velice pozitivní, že je délka jejich praxe velice rovnoměrně rozvržena na ty, kteří jsou v knihovně krátce, středně dlouho a hodně dlouho.

I. část: Akce pro školy

1. Pořádá vaše knihovna vzdělávací programy pro školy?

Ze všech 81 respondentů uvedli pouze 3 dotázaní, že akce pro školy nedělají.

1.1 Pokud ANO, pro jakou cílovou skupinu jsou určeny? (můžete označit více možností)

Téměř stejnou měrou jsou zastoupeny programy pro 1. stupeň ZŠ (77x) a MŠ (76x). Jednoznačně tak potvrzují oblíbenost těchto kategorií při práci s dětmi a mládeží v knihovnách. Méně pak 2. stupeň ZŠ, ale i tak tyto programy byly uvedeny 55x, což je velice solidní výsledek. Pro SŠ, SOŠ a gymnázia pak dělá vzdělávací programy 25 dotázaných. Programy pro vysoké školy byly uvedeny pouze 2x.

2. Kdybyste si měl/a vybrat, s jakou cílovou skupinou se vám nejlépe na programech pracuje, která by to byla? Zvolte pouze jednu.

V této otázce drtivě s počtem 54 preferenčích hlasů zvítězila cílová skupina dětí 1. stupně ZŠ. Druhé místo s počtem 20 hlasů obsadily děti z MŠ, pouze 6 hlasů získal 2. stupeň ZŠ a pouze 1 hlas pak studenti SŠ, SOŠ a gymnázií.

2.1 Zdůvodněte svůj výběr cílové skupiny, se kterou nejraději děláte programy.

U cílové skupiny nejmenších dětí zaznívaly nejčastěji tyto odpovědi:

  • nadšení, otevřenost k novým podnětům,

  • jsou bezprostřední a motivovaní,

  • jsou aktivní, vše je zajímá,

  • jsou vděční,

  • jsou komunikativní,

  • práce s nimi je spontánní,

  • nadšení posluchači,

  • i malé tvoření je pro ně velký zážitek,

  • není to náročné na znalosti.

3. Pokud máte v nabídce pro školy programy pro MŠ, jak jsou tematicky zaměřené?

Nejčastější témata vzdělávacích programů pro MŠ:

  • roční období,

  • svátky, tradice, zvyky,

  • pohádky,

  • emoce, empatie, duševní zdraví,

  • zvířata,

  • konkrétní literární dílo,

  • příroda,

  • barvy,

  • knihovnická lekce,

  • udržitelnost, ekologie, třídění,

  • cestování, doprava,

  • poezie, říkanky,

  • přátelství,

  • vesmír,

  • povolání,

  • tvary,

  • lidské tělo,

  • hmyz,

  • rodina, domov,

  • večerníčky,

  • svět kolem nás,

  • život ve městě,

  • počasí,

  • koloběh vody,

  • čištění zubů,

  • etiketa.

Méně často uvedená, ale jistě zajímavá témata pro inspiraci: architektura, strach, handicapy, odlišnost, denní režim, statečnost, láska, abecedy, sporty, robotika, zdravá strava, uklízení.

4. Pracujete na programech pro MŠ s knihou? A pokud ano, jakým konkrétním způsobem?

Naprosto všichni, kteří programy pro MŠ připravují, uvedli, že s knihami na těchto programech pracují. Nejčastěji se jedná o předčítání ukázek z konkrétního vybraného titulu a následný rozhovor s dětmi formou otázek a odpovědí. Velice často je používána metoda předvídání děje. Mnohdy je celý program vystaven jako hra a program bývá i interaktivní, někdy je doplněn tematickým pohybovým cvičením, nebo výtvarným úkolem. Velice často jsou na programech využívány ilustrace z knih, které příběh rozvíjí, někdy takto například probíhá předvídání děje, nebo další doplňující úkoly k lekci. V několika případech bylo také uvedeno, že děti samy dostanou do rukou knihy a můžou si je prohlížet. Někde také probíhá dokonce dramatizace přečteného textu či celé krátké knihy pro nejmenší. Velice oblíbenou se pak stává také metoda kamishibai, která byla opakovaně uváděna jako velice oblíbená aktivita dětí, jež spolehlivě udrží jejich pozornost.

II. část: Akce pro veřejnost

5. Pořádá vaše knihovna akce pro veřejnost zaměřené na podporu čtenářství dětí a mládeže?

Celkem 65 respondentů uvedlo, že akce pro veřejnost zaměřené na podporu čtenářství a mládeže pořádají, zbylých 16 uvedlo, že tyto akce nepořádají.

5.1 Pokud ANO, uveďte jaké například:

Nejčastěji uvedené akce:

  • Bookstart,

  • zábavná (tematická) odpoledne, čtenářské odpolední hodinky,

  • literární soutěže,

  • besedy se spisovateli, autorská čtení,

  • besedy s ilustrátory,

  • literární festivaly,

  • veřejná čtení, čtení pohádek,

  • Den pro dětskou knihu,

  • Lovci perel,

  • Noc s Andersenem,

  • čtenářská výzva,

  • férový piknik.

5.2 Pokud NE, jaký je důvod, že tyto akce pro veřejnost neděláte?

Většinou byly uváděny kapacitní a personální důvody, jiní uváděli, že akce pro veřejnost dělají, ale ne na podporu čtenářství, další zmiňovali nezájem o akce tohoto druhu. Další důvod byl, že se více zaměřují na akce pro školy než pro veřejnost.

III. část: Bookstart

6. Účastní se vaše knihovna projektu Bookstart – S knížkou do života?

Celkem 58 z dotázaných odpovědělo kladně, že se projektu účastní, 23 odpovědělo, že nikoli.

7. Pokud NE, jaký je důvod, že se tohoto projektu neúčastníte?

Jako nejčastější důvod byl označen nedostatek času (10x), nevhodné prostory (9x), pořádání již jiných akcí pro věkovou skupinu 0–6 let (9x), dále se často objevilo, že knihovník/knihovnice neví, jak takovou akci vlastně udělat (5x). Méně často pak byl uveden důvod nedostatek financí (3x), nezájem veřejnosti o tento typ akce (3x), v jednom případě pak bylo zmíněno, že tento projekt knihovna vůbec nezná. Některé knihovny poznamenaly, že projekt znají, ale že jej nedělá jejich pobočka, ale pouze hlavní knihovna.

8. Jak často bývají Bookstart setkání?

Z těch, kteří Bookstart pořádají, odpovědělo 27 respondentů, že setkání se konají 9x–12x ročně, dále 11 respondentů odpovědělo, že dokonce více než 12x ročně. 7 respondentů pak mají setkání pouze 1x–2x ročně, 6 respondentů 3x-4x ročně a 5 respondentů 5x–8x ročně.

9. Pro jak staré děti máte vytvořený Bookstart program?

  • 38x program pro děti ve věku 0–3 roky zvlášť

  • 25x program pro děti ve věku 3–6 let zvlášť

  • 12x program pro děti ve věku 0–6 let (zde zařazena i odpověď 25 let)

Některé knihovny uvedly, že program věkem neomezují kvůli různě starým sourozencům.

10. Musí být účastníci dopředu přihlášeni na akci Bookstartu?

Zde 29 respondentů uvedlo, že účastníci se dopředu hlásit nemusí, zatímco ve 22 případech ano. Z dalších odpovědí vyplývá, že na některé programy (např. s externím lektorem) je přihlášení také vyžadováno, nebo pro skupinu 0–3 let ano, pro skupinu 3–6 ne; případně pokud někdo přijde bez přihlášení, nic se neděje a může na programu zůstat i tak.

11. Chodí na programy Bookstart pravidelně stejná skupinka účastníků?

Ve většině případů (31x) chodí na programy stále stejná skupinka účastníků. V 11 knihovnách chodí základní pravidelná skupina stejná a část z nich se obměňuje nováčky, kteří se postupně stanou zase pravidelnými návštěvníky. V 15 případech nechodí na programy stejná skupinka účastníků. Jedna knihovna uvedla, že program zatím měla pouze jednou a nedokáže tak posoudit.

12. Pracujete na programech vždy s knihou? Bývají programy zaměřeny na konkrétní titul? 

38 respondentů pracuje na programech vždy s knihou, buď s konkrétním titulem, nebo ukázkami z knih, s novinkami, nebo s více tituly, ale kniha je vždy součástí programů. V 7 případech bylo uvedeno, že není pravidlem zapojení knihy, nebo její využití pouze občas, někdy, nebo ne vždy. 6 respondentů uvedlo, že knihy nepoužívají na programech vůbec, jedná se spíše o hraní dětí, povídání maminek, zpívání písniček a pohybová cvičení.

13. Zvete si na programy i externí lektory a hosty? 

Celkem 30 respondentů odpovědělo, že si zve externí lektory a hosty, 11 z nich ale ještě dodalo, že se jedná spíše o výjimečnou situaci a zmiňují hlavně nedostatek knihovních financí a že podmínkou většinou bývá, že jsou to lektoři vystupující zdarma, nebo jsou to dobrovolníci, čtenáři či studenti. Celkem 27 respondentů uvedlo, že externí lektory a hosty nemívá a program vždy zajišťují sami.

14. V čem vidíte hlavní přínos tohoto projektu?

Výběr některých doslovných odpovědí:

  • „Naučíme chodit do knihovny především maminky a předáme jim lásku ke knihám, které ony předají svým dětem.“

  • „Přiblížení čtenářství a kniha jako dárek i pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.“

  • „Děti se systematicky od prvních měsíců učí, jak to chodí v knihovně. Rodiče v nich cíleně pěstují vztah ke knihám a knihovně jako celku. Řada dětí, které k nám chodí od malička, si umí vybrat knihu úplně sama. To je fantastické, protože kdejaký dospělý nebo teenager s tím má problém. Tyto tříleté děti naopak přesně vědí, co chtějí a co mají rády. Rodiče nám často opakují, že všechny vybrané knihy doma poctivě čtou a prohlížejí.“

  • „Odlišit už v počátku kvalitu od kýče.“

  • „Děti se seznámí od útlého věku s knihovnou, pěstují si vztah ke knihám, scházejí se s ostatními dětmi, tráví v knihovně více času i mimo tyto organizovaná setkání, vnímají knihovnu jako bezpečný prostor.“

  • „Děti se socializují, rozvoj komunikace, spolupráce – a hlavně se ukazuje, že si návštěvy v knihovně pamatují a cítí se tady dobře i v pozdějším věku.“

  • „Naučili se chodit do knihovny i rodiče, které by to u tak malých dětí nenapadlo, máme i herničku, kde si děti pohrají, když přijdou děti se školkou nebo školou, jsou pyšné, že už se známe a oni chodí do knihovny.“

  • „Přínosů a pozitiv je celá řada. Ale největším přínosem konkrétně pro knihovnu je, že si vychovává věrné a nadšené čtenáře už od malička.“

IV. část: Akce pro veřejnost

15. Dělá vaše knihovna jiné akce typu "klub maminek" pro rodiče s dětmi ve věku 0–6 let?

Celkem 65 respondentů odpovědělo, že žádnou akci typu „klub maminek“, který by spadal pod projekt Bookstart – S knížkou do života, nedělá, 16 respondentů uvedlo, že dělá a nepatří do projektu.

15.1 Pokud ANO, jaký je důvod, že tato setkání pro rodiče s dětmi nejsou součástí projektu Bookstart?

Nejčastěji uváděným důvodem bylo, že tyto akce jsou už pro starší děti než 6 let a někdy se jedná o ty stejné, které chodily už dříve na Bookstart. Dále pak nedostatečné personální a časové důvody. Byla také zmíněna setrvačnost v tom, co už je zavedeno a funguje. Z vybraných dalších odpovědí, které lze těžko zařadit:

  • Je kolem toho administrativa, spíš rodiče edukujeme, než předáváme balíčky.“

  • „Obec nezakoupila sety, když už se rozhodla že ano, sety nebyly.“

  • „Začala jsem s nimi již předtím, nemusím dodržovat podmínky, a hlavně nemám jistotu, že mi budou chodit pravidelně ti samí a nemusí přijít všichni.“

15.2 Pokud ANO, popište stručně formát těchto akcí pro rodiče s dětmi, které nejsou součástí projektu Bookstart (četnost setkání, věk cílové skupiny, kdo je lektorem setkání, ...)

Dle získaných odpovědí se jedná většinou o akce pro děti ve věku 0–6 let s jejich rodiči. Setkání bývají různě pravidelná, někde každý týden, jinde jednou za dva měsíce nebo za čtvrt roku. Program vede ve většině případů sám/sama knihovník/knihovnice. Během programu se hraje, zpívá, nechybí pohybová cvičení, nebo výtvarná či rukodělná dílna, v některých knihovnách se hraje divadlo. Jedna z knihoven zajišťuje dokonce hlídání dětí, zatímco rodiče mezitím sdílí své zkušenosti na vybrané téma, něco si tvoří a popovídají si.

16. Účastní se vaše knihovna nějakým způsobem na "vítání občánků"?

Celkem 43 respondentů se na vítání občánků žádným způsobem nepodílí, dalších 38 respondentů uvedlo, že ano. Míra zapojení je různá, od předání Bookstart setů, letáčku o knihovně až po přímou účast knihovnic/knihovníků na akci, nebo kompletní organizaci této akce knihovnou.

17. Cokoli, co chcete sdělit o akcích, ať už vzdělávacích pro školy či veřejnost, které jsou určeny těm nejmenším. Co vám dělá radost, nebo naopak starost na takových akcích?

Výběr některých doslovných odpovědí:

  • Akce pro nejmenší se mi dělají velmi obtížně a nejdou mi zlehka.“

  • „Nejvíce mě trápí, když děti nezaujmu, a naopak nejlepší pocit, když všichni vydrží až do konce.“

  • „Radost dětských čtenářů, náročná bývá organizace.“

  • „Vždycky znovu a znovu žasnu, že děti i v dnešní přetechnizované době čtou, že je to baví a že se do knihovny vracejí!“

  • „Špatná řeč, nesoustředění a nevýchova – je to rok od roku horší.“

  • „Pomáhá to tvořit hezký vztah dětí (i rodičů) ke knihovně (i knihovnici :-)), jen by bylo skvělé mít lepší časové a personální možnosti (např. 2 zaměstnance v knihovně, kteří by se vzájemně doplňovali, inspirovali, zastupovali i povzbuzovali :-).“

  • „Velkou radost mi dělá obliba a účast na programu. Baví mě propojování knížky s nějakou aktivitou, vymýšlení programu, dohledávání toho, co bychom mohli vyrábět. Do budoucna bych se ráda osmělila a zapojila do programu i hudbu, sama hraju na několik hudebních nástrojů, ale zatím jsem se neodvážila toho využít. Starost mi dělá pouze to, že předem nevím, kolik dětí přijde – ale pořád mi to přijde jako nejlepší systém, než aby se na akci hlásili. Sama si z nedávné mateřské pamatuji, že cokoliv mě zavazovalo, tomu jsem se spíš vyhýbala.“

  • „Akce pro nejmenší jsou sice náročné na přípravu, ale energií nabíjející.“

  • „Problém knihoven je, že učící knihovníci musí mít široký záběr znalostí, aby uspokojili všechny věkové skupiny na akcích, ale platové ohodnocení v 8. platové třídě je poněkud mimo, hlavně motivačně.“

  • „Mám vždy radost, když vidím spokojené rodiče, kteří se u nás cítí dobře. Sama si pamatuji, jak může být toto období rodičovství vyčerpávající a velmi osamělé. Vždy jim říkám, že mohou přijít i kdykoli mimo klub a v klidu si u nás posedět a klidně si vypít kávu, kterou si koupí v automatu nebo přinesou z domu.“

  • „Je třeba se této dovednosti naučit – pedagog studuje 4 roky, tedy čím více lekcí pro knihovníky, tím lépe... a hlavně, co stále chybí – ukázky rozlišení, co je kvalita (Nejlepší knihy dětem), a co kýč.“

  • „Akce pro nejmenší mi přinášejí mnoho radosti a nadšení do další práce. Menší děti jsou strašně vděčné publikum, které vám okamžitě udělí bezprostřední zpětnou vazbu. Do všeho jdou s nadšením a zvídavostí a je krásné občas vnímat svět kolem sebe dětskýma očima.“

  • „Radost mi dělá nadšení dětí z příběhu. Starost je, že nevystačí kapacita a budeme muset objednávat dle rezervací. Někdy také nedostatek času na přípravu, např. z důvodu perso krize.“