Anketa: Postcovidová éra knihoven

V poslední anketě letošního roku jsme se vás ptali na otázky týkající se služeb v době covidu, na nové služby a jejich využití...

Autor: Iveta Cehelská
Rubrika:
Datum publikace: 19.12.2023 | Ročník 9

V poslední anketě letošního roku jsme se vás ptali na otázky týkající se služeb v době covidu, zajímalo nás, jestli jste nějaké služby zavedli nově a zda je používáte stále, i když je doba pandemie za námi.

Celkově se nám tentokrát sešlo pouze 19 odpovědí od knihoven, z toho 5 knihoven uvedlo, že žádnou novou službu v souvislosti s covidem nezavádělo. Mezi nabízenými službami se objevilo zejména zavedení knihovnických okének, výpůjčních boxů, stejně tak boxů návratových, objednávky knih na určitý čas, nebo přímo jejich výběr „do tašky“. Některé knihovny začaly natáčet videa a knihy doporučovaly online a oživily své FB a IG profily, např. v Městské knihovně v Českém Krumlově tak vznikly tzv. Čtenářské jednohubky, což byla 15minutová čtecí videa. V Knihovně Třinec dokonce měli službu knihovníka na telefonu, který byl pro čtenáře nápomocný nejen v otázkách doporučení knih. V některých knihovnách byla zavedena jako oblíbená a žádaná novinka donášková služba, ale např. Městská knihovna Mohelnice tuto službu nabízela i před covidem, pouze o ni měli následně zvýšený zájem. V Brně na pobočce knihovny KJM v Medlánkách pak knihovna nabízela „kreativní tvoření v bezpečí domova“, což byly pytlíčky s materiály a návody ke tvoření, čtenáři pak své výrobky sdíleli na sociálních sítích. V době pandemie také tato pobočka vytvořila Naučné stezky, kdy si čtenáři mohli online stáhnout putovní listy, s nimiž putovali po zajímavostech a památkách a zapisovali si zjištěné informace, po pandemii pak na všechny účastníky čekal malý dárek za účast. Obecní knihovna Hradištko pak zavedla jako novou službu půjčování e-knih.

Z nabízených služeb získala oblibu i mimo pandemii donášková služba, o niž je zájem v knihovnách i nyní, ačkoli není již tak masivní. Stejně tak zůstalo oblíbené i natáčení videí a využívání profilů na sociálních sítích, dále pak půjčování e-knih nebo bezkontaktní vracení pomocí biblioboxu.

Co se týče online akcí, ať už pro školy či pro veřejnost, využívá se on-line prostoru i nyní. Kulturní akce byly online způsobem pořádány hlavně během pandemie, ale v současnosti bývají už naživo. Některé knihovny stále využívají vzdělávacích programů pro odbornou veřejnost v online prostoru, např. tak probíhá setkávání Klubka v Knihovně Třinec.

Otázka týkající se programů pro školy online byla v odpovědích téměř půl na půl 10:9 – 10 knihoven vzdělávací programy pro školy online nabízelo, 9 knihoven online vzdělávání pro školy nenabízelo.

Následná otázka se vztahovala k tomu, zda knihovny nabízí online vzdělávací programy i nyní. Pouze 3 knihovny odpověděly, že online programy mají stále v nabídce, z čehož ale pouze jedna uvedla, že programy online mívá pravidelně, jedna pouze když si o program škola vyloženě řekne a jedna spíše výjimečně. Ostatních 16 knihoven online programy nenabízí, z toho 8 knihoven uvádí, že o programy pro školy online nebyl zájem ani během covidu.

Další otázka se pak zaměřila na to, zda jste reflektovali po pandemii zvýšenou poptávku po určitých tématech. Většina knihoven, v tomto případě 11, odpověděla, že žádnou zvýšenou poptávku po konkrétních tématech neregistrují. Další 4 knihovny označily poptávku po tématu emocí a přátelství, 3 knihovny pak zaznamenaly větší zájem o téma duševního zdraví, jedna knihovna uvedla, že se těmto tématům věnovala už před pandemií.

Otázka, zda tato témata – emoce, přátelství, duševní zdraví – mají knihovny ve své nabídce vzdělávacích programů pro školy, byla rovněž v odpovědích zajímavá. Zde pouze 4 knihovny označily možnost, že s těmito tématy žádným způsobem nepracují. Celkem 13 knihoven se pak věnuje programům zaměřeným na téma emocí, dále 11 knihoven ve vzdělávacích programech řeší téma přátelství a 6 knihoven se pak zaměřuje na oblast duševního zdraví. Jedna knihovna pak také uvedla, že tato témata nabízí i jako vzdělávací programy pro širokou veřejnost, nikoli pouze pro školy.

Poslední otázka našeho minidotazníku se ptala na často probírané téma online vzdělávání a konkrétní preferenci. Pouze 2 knihovny označily možnost jednoznačně osobního setkání, naproti tomu 5 knihoven uvedlo, že by jednoznačně vždy využily raději možnost online vzdělávání. Zbylých 12 knihoven označilo možnost kombinace obou variant, neboť mnohdy záleží na faktorech, jako je vzdálenost, druh školení a také kapacitách v práci, kdy se na základě toho pak člověk rozhodne, zda je lepší cestovat nebo se připojit online.