Bazar příběhů
Může se zdát, že knížka Ztráty a nálezy je sbírkou básní o zapomenutých a nalezených předmětech...

Na první pohled se může zdát, že knížka Radka Malého Ztráty a nálezy[1] je sbírkou básní o zapomenutých a nalezených předmětech uložených v úřadovně zmíněné instituce. Při četbě ale brzy zjišťujeme, že celý text je jednou dlouhou básní, přesněji básnickou skladbou. Nakonec celá knížka je především otázkou, zda vůbec existují oddělitelné jednotlivosti, či je celý svět propojen, zde asi příhodněji promíchán a pomíchán dohromady. Předměty vypovídají o svých vlastnících či tvůrcích, a tak na ně odkazují, nesou v sobě stopu lidského záměru, či nás nechávají v údivu nad zdánlivou neúčelností, a tak vytvářejí záhadu. A pokud náhodou by z logiky věci nešlo určitému jevu přisoudit lidský záměr, vždy nám zůstává institut vlastnictví, který dostředivě vše jsoucí k člověku nasměřuje. Tento pohyb se hezky ukazuje v rovině nálezů. Proč nosit do instituce sloužící k navrácení ztraceného majetku blechy nebo myš, než že panuje přesvědčení, že i ony mají svého vlastníka a patří člověku. Je tedy celý svět propojen lidským konáním (ať už význam slova konání omezíme jen na samotné žití), anebo si člověk tuto jednotící roli jen přisvojuje?
Pomíchanost není vždy pestrost a bohatost, proto čekejme v Malého sbírce spíše estetiku ošklivosti než krásy. Nakonec sám autor se na přebalu knihy přiznává k fascinaci vetešnictvími a antikvariáty, tedy věcmi ne novými a často ne již krásnými. Hodnota položek Ztrát a nálezů netkví ve vzhledu, ale ve zkušenosti a v poznamenání životem. Tuto významovou rovinu podtrhávají a bohatě dotváří ilustrace Andreji Tachezy, kterým je v knize vyhrazen nadstandardní prostor. Ostatně i ony se dají číst a interpretovat podobně jako Malého text, obě složky knihy symbioticky vytváří onu zaprášenou atmosféru místa, které je přehlídkou atributů lidských životů.
Malý v textu využívá širokou škálu formálních možností poezie. Jednoduché trocheje vstupní dětské rýmovačky jsou překvapivě narušeny enjambementem v druhé sloce, načež čtenáře ukolébá precizní daktyl sloky třetí. Tak bychom mohli pokračovat výčtem dalších básnických prostředků, kterými autor utváří na každé dvojstraně text jiného zvuku, rytmu i melodie. I přes nezpochybnitelné možnosti autora variovat formu básnických textů téměř donekonečna, se čtenář celou četbu pohybuje v bezpečí jednoduchých šesti- až osmiverší. Kniha je tak přístupná i velmi malým čtenářům, ideálně skrze přednes dospělého. Dospělý, ať už rodič či učitel (a kdokoliv jiný), může krom zvuku poezie také dítěti lépe zprostředkovat samotný obsah skladby. Krom tradičně nostalgických, až sentimentálních, tónů Malého poezie, které snáze budou rezonovat u dospělých než u dětí, zde prostředník dětského čtenářského zážitku lehce zachytí i hru se slovy vystavěnou na frazému, který děti nemusí znát, a nahrávka autora by mohla zůstat bez odezvy.
Dospělý předčítač může posunout dále smysl Ztrát a nálezů od hravosti, vtipných nonsensů a překvapivých kombinací k hledání spojitostí až k vytváření příběhů, které v textu pouze vykukují nad hladinu, a ne každý je vnímá jako výzvu k imaginaci. Sám Malý ale k takovéto imaginativní činnosti implicitně vybízí v prozaickém dodatku na konci knížky. Zaprášené a často bizarní objekty fikčního světa básně (i když na objekty vládnou značnou subjektivitou) mají potenciál podnítit tvorbu příběhů podobně bizarních, jako jsou ony samy. Slovo bizarní je zde namístě, Ztráty a nálezy jsou sice prostorem, který slibuje odhalení všech zákoutí lidského života, od těch magických budicích úžas po ta temná budící odpor a zhnusení, živoucí směs ale nevytváří, zůstávají exponáty ve vitrínách, které můžeme v klidu minout. Těžko říct, zda k živoucí estetice ošklivosti kořeněné magií nám neschází ve střední Evropě kulturní pramen, jak jím disponují autoři jako je Pamuk či Rushdie, kteří jsou jejími mistři. Na druhou stranu se vtírá mezi myšlenky přání uvidět básnický obraz ztrát a nálezů třeba od Ivana Wernische.
A ještě jedno přání má autorka tohoto textu: Můžete mi někdo poradit, jak vyluštit šifru na předsádce knihy?
[1] MALÝ, Radek. Ztráty a nálezy. Ilustrace TACHEZY, Andrea. Běžíliška, 2024. ISBN 8088360366.