Rozhovor s Helenou Dlouhou

Pro obor knihovnictví jsem se rozhodla již na základní škole...

Autor: Iveta Cehelská
Rubrika:
Datum publikace: 19.12.2023 | Ročník 9

Helena Dlouhá

Krátký medailonek

  • Myslím si, že číst dětem je důležité od jejich nejútlejšího věku.

  • Pro obor knihovnictví jsem se rozhodla již na základní škole a stále jsem se svou volbou spokojená a neměnila bych za jiné povolání.

  • Ve volném čase se věnuji projektu Bookstart – S knížkou do života, dobrovolnické činnosti pro sociální podnik Mental Café a občas i pro kampaň Celé Česko čte dětem a samozřejmě četbě knih.

Rozhovor

  1. Jaká byla Vaše cesta do knihovny?

    Pro povolání knihovnice jsem se rozhodla na veletrhu středních škol v 8. třídě, kde jsem zjistila, že v Brně existuje Střední odborná škola informačních a knihovnických služeb (SOŠIKS). (V posledním ročníku mého studia byla škola sloučena s Obchodní akademií). Na studium, spolužáky i vyučující stále velmi ráda vzpomínám. Po střední škole jsem pokračovala ve studiu na Slezské univerzitě. Absolvovala jsem zde dvouobor knihovnictví-historie a poté navazující magisterské studium knihovnictví.

    Ve volném čase jsem se na univerzitě zapojila do organizování studentských aktivit a akcí, např. Opavského majálesu nebo univerzitního plesu. Díky inspiraci od paní PhDr. Libuše Foberové, Ph.D., jsem také začala docházet na dětské oddělení Slezské nemocnice číst dětem v rámci kampaně Celé Česko čte dětem.

    Po dokončení studia na univerzitě jsem v roce 2013 začala pracovat v oddělení pro děti a mládež Knihovny města Ostravy. Ve volném čase občas stále působím jako koordinátorka v kampani Celé Česko čte dětem a školím zájemce o čtení dětem v nemocnici.

  2. Počítáte se mezi „děckaře“, pracovníky s dětmi a mládeží v knihovnách, se kterou cílovou skupinou nejraději pracujete a proč?

    Pracuji v oddělení pro děti a mládež v ústřední knihovně. Naše oddělení navštěvují jak ti nejmenší čtenáři, tak i děti, mládež, ale i dospělí čtenáři a senioři. Každý čtenář i čtenářská skupina má své kouzlo. Je radost ukazovat knižní a knihovní svět malým čtenářům, být u formování čtenářských preferencí, sdílet čtenářské zážitky, vracet se prostřednictvím knih do dětství starších čtenářů a slyšet jejich vzpomínky na knihu a dojmy z ní, ale i být u předávání doporučení knih jedné čtenářské generace té druhé. Práce s každou cílovou skupinou mě obohacuje o nové zkušenosti, zážitky a inspiraci. Zároveň mě vybízí ke sledování aktuálních trendů a rozšiřování obzorů. Ve zkratce asi nejraději pracuji se čtenářem naší knihovny nebo oslovuji potenciálně nového čtenáře.

  3. Vaše jméno je nerozlučně spjato s projektem Bookstart, co přesně máte v tomto projektu na starosti?

    Do projektu jsem se zapojila hned na jeho počátku, a to díky aktivitě Mgr. Miroslavy Sabelové. V rámci pracovní skupiny se věnuji správě webu, fotogalerie Zonerama a Facebookového profilu projektu, online komunikaci se zapojenými knihovnami, zjišťováním a vyhodnocováním každoroční zpětné vazby na projekt od knihoven, čtvrtletnímu vydávání zpravodaje projektu a sdílení aktuálních informací o projektu a příkladů dobré praxe dalším knihovnám.

    S kolegyněmi z oddělení pro děti a mládež jsme se podílely na tvorbě metodik k projektu, např. na metodice na téma logopedie. Také se účastníme vítání občánků obvodu Moravská Ostrava a Přívoz v budově Nové radnice, kde rodinám předáváme sadu S knížkou do života.

  4. Letos jste se stala vítězkou ocenění MARK pro knihovníky a knihovnice do 35 let. Co pro Vás toto ocenění znamená?

    Ocenění si vážím. Již samotná nominace a začlenění do skupiny aktivních a inspirativních knihovnic a knihovníků mě velmi potěšilo. Velkou radost mi udělaly i gratulace k ocenění, zejména pak od čtenářů Knihovny města Ostravy.

  5.  Co Vás na práci knihovnice překvapilo/zaskočilo?

    Střední odborná škola, ale i univerzita a vlastní zájem o profesi mě na práci knihovnice docela dobře připravily. Díky praxím jsem si vyzkoušela různé pracovní pozice i typy knihoven, nemohu tedy říci, že by mě něco vysloveně překvapilo či zaskočilo.

  6. Co (nebo kdo) Vás nejvíce inspiruje?

    Nejvíce mě inspirují kolegové, zejména pak moje vedoucí Petra Kozlová. Inspiraci čerpám i z rozhovorů se čtenáři a knihovnami, respektive knihovnicemi a knihovníky, s nimiž komunikuji v rámci projektu nebo je potkávám na různých akcích a školeních.

  7. Máte nějakou úsměvnou/veselou historku z praxe, o kterou byste se ráda podělila?

    Nedávno se mě jeden z našich malých čtenářů ptal, proč mám tak dlouhé vlasy.

  8. Čemu byste se v budoucnu chtěla v rámci své knihovnické profese věnovat?

    Samozřejmě chci i nadále pokračovat v podpoře čtení dětem a projektu S knížkou do života / Bookstart a jeho šíření mezi knihovny a veřejnost. Těším se i na nové výzvy v oddělení pro děti a mládež v Knihovně města Ostravy. V příštím roce to bude například projekt Velká Ostrava. Plánujeme propojit výtvarnou činnost s online prvky a historií města a jeho stavbami.

  9. Jakým výzvám budou v budoucnu čelit knihovny pro děti a mládež? Kam podle Vás budou směřovat?

    Asi jako každá profese i knihovníci v odděleních pro děti a mládež musí ustát stále se zrychlující dobu, technologický vývoj, (des)informační zahlcenost a finanční náklady.

    Knihovníci v odděleních pro děti a mládež se musí orientovat nejen v knižní produkci, ale stávají se i odborníkem na roboty a virtuální realitu. Musí vzdělávat sebe i své čtenáře v mediální výchově, logopedické prevenci, informatice… Zdatnost v matematice se zase hodí při počítání dílků společenských her.

    Tištěná kniha stále zůstává součástí života lidí a myslím si, že i knihovny zůstanou součástí veřejného a kulturního života. Knihovny jsou stále místy, která jsou dostupná všem sociálním skupinám, a pokud to jejich prostory umožňují, tak jsou otevřené i různým komunitním, kulturním, vzdělávacím… akcím.

  10. Co byste vzkázala všem začínajícím pracovníkům v knihovnách?

    Práce knihovníka je krásná, může být velmi pestrá, ale zároveň i náročná. Je to povolání, kde můžete rozvinout a využít různé dovednosti a mnohdy i spoustu dalších znalostí získáte. Ideální je mít o tuto profesi zájem, udržovat si přehled o novinkách z knižního i knihovnického světa a mít vnitřní motivaci k výkonu tohoto povolání.