Ti otravní králíci
Program pro děti s rodiči, inspirovaný stejnojmennou knihou Ciary Flood o samotářském medvědovi a rodině králíků v sousedství...

Program pro děti s rodiči
Inspirace knihou Ciary Flood
Autorka: Gabriela Svobodová (Knihovna Jiřího Mahena v Brně)
Délka programu: 60 minut
Věková skupina: 1,5–6 let
Cíle:
Děti se setkávají s vrstevníky i dospělými, učí se navazovat vztahy, spolupracovat a sdílet společné zážitky.
Děti prožívají čtenářský zážitek v bezpečném a podnětném prostředí, učí se vnímat knižní příběh, rozvíjejí vztah ke knize a k četbě.
Děti v různorodých činnostech rozvíjejí svou představivost, smyslové vnímání, jemnou motoriku a jazykové dovednosti, obohacují svou slovní zásobu a učí se vyjadřovat své myšlenky i dojmy z příběhu.
Pomůcky:
Plyšový medvěd; malý papírový domeček (lze nahradit obrázkem); ruličky od toaletního papíru (můžeme z nich vyrobit jednoduché dalekohledy); proutěný košík s předměty (lze nahradit obrázky) – kniha, koláč, sklenice medu, dřevo a dopis (vykopírovaný z knihy); obrázky prázdného košíku; malé nálepky (nebo obrázky a lepidla) knihy, koláče, medu a dopisu; obrázky činností medvěda s králíky (z předposlední dvoustrany knihy); projektor hvězdné oblohy; zvoneček.
Osnova:
Přivítání, úvodní rituál a básničky k tématu
Kouzelná kniha
Čtení s aktivitami
Výtvarné tvoření a volná herna
Struktura lekce:
Přivítání, představení se, organizační pokyny, pozvánky na další akce.
Úvodní rituál a básničky k tématu
Program začínáme společnou písničkou a básničkou na uvítanou. Úvodní rituál je vždy stejný, pravidelní účastníci jej znají, nicméně všechny texty básniček/písniček máme připravené v prezentaci (popř. texty vytiskneme), aby se všichni mohli aktivně zapojit. Společné zpívání výborně poslouží k upoutání pozornosti dětí.
Velké kolo uděláme
Velké kolo uděláme, protože se rádi máme.
Pojď si s námi, pojď si hrát, nezůstávej v koutě stát.
Můžeme doprovodit jednoduchým nápěvkem, chodíme dokola v kruhu, opakujeme dvakrát a točíme se na opačné strany. Zůstaneme stát v kruhu a pokračujeme pohybovou básničkou.
Dobrý den, dobrý den
Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den.
Ruce máme na tleskání a nožičky na dupání.
Dobrý den, dobrý den, dneska si to užijem.
Hlavní hrdinové dnešního čtení jsou králíci a medvěd. Lektor s dětmi pomocí pantomimy předvádí tato zvířata, lze navázat i dvěma básničkami a pohybem.
Králík
Náš malinký králíček (ukazujeme prsty „malinký“)
snědl hodně mrkviček, (pažemi děláme velké kruhy)
proto skákat nemůže, (vrtíme hlavou)
kdo mu asi pomůže? (rozložíme rukama „nevím“)
Jen si trochu odpočal (s rukama pod hlavou spíme)
a zas může skákat dál. (hopsáme jako králík)Medvěd
Brum, brum, brum, (pohupovat se jako medvěd, ze strany na stranu)
medvěd staví dům. (rukama udělat před tělem velký kruh, zhoupnout se v kolenou)
Nejdřív stěny, (z dřepu jít do stoje, ruce posouváme od kotníků k ramenům)
potom střechu, (z rukou udělat na hlavou střechu)
pak zaleze do pelechu. (dřep, sklonit hlavu k zemi)
Kouzelná kniha
(velká krabice upravená tak, aby připomínala knihu, kterou lze otevřít nebo je možné předměty jen postupně ukazovat, vytahovat třeba z látkové tašky): děti ťukají, hladí knihu, aby nám ukázala dnešní pohádku. Uvnitř je kniha ke čtení, plyšový medvěd a papírový domeček.
Čtení s aktivitami
Pracujeme s knihou Ti otravní králíci od Ciary Flood.
Příběh čteme nahlas a v určitých bodech ho doplňujeme aktivitami. Úkoly náleží k vybraným momentům (protože v knize nejsou uvedena čísla stran, budou aktivity spojené s citací daného textu), nicméně lze přečíst celou knihu v kuse a poté se věnovat úkolům (společně nebo samostatně na jednotlivých stanovištích) nebo aktivity využít jindy / v jiném pořadí s ohledem na skupinu dětí.
Aktivity:
„…když se přímo v jeho sousedství zabydlela rodina králíků!“: při čtení jako poslední ukážeme stranu s medvědem, který se dívá dalekohledem, a další ilustraci ukážeme dětem prostřednictvím dalekohledu (děti se dívají přes papírové ruličky – jako dalekohledy a lektor jim ukazuje další obrázek, kde na medvěda mávají noví sousedi).
„Jediné, co chci, je, abyste mi dali pokoj!“: hra s plyšovým medvědem – lektor společně s plyšákem se otočí zády k dětem, které se volně pohybují v prostoru. Jakmile se lektor otočí k dětem, utíkají před medvědem (s ohledem na prostor) nebo se jen schovají za rodiče, medvěd chodí po místnosti, naštvaně bručí a dívá se, zda nevidí nějakého králíka. Hru dle chuti opakujeme.
…košík. V něm byl koláč, trochu dřeva, kniha a lístek.“: vezmeme si připravený proutěný košík a společně s dětmi kontrolujeme, zda v něm máme všechno, jak to bylo v knize. Chybí nám dřevo, které s dětmi nasbíráme (v místnosti jsou rozmístěný obrázky dřeva nebo jiné rekvizity dřeva, které děti s rodiči sbíráme do košíku).
„Na lístku bylo napsáno:“ v košíku máme také připravený dopis vykopírovaný z knihy, můžeme poprosit některého z rodičů o přečtení (dle situace). Opět s dětmi zopakujeme, co bylo obsahem košíku. Po místnosti jsou připraveny velké obrázky prázdného košíku, děti dostávají nálepky (nebo malé obrázky a lepidla) koláče, knihy, medu, dřeva a dopisu, které lepí do košíků
„Od onoho dne trávil medvěd s králíky spoustu času.“: každé dítě s rodičem si vezme jeden obrázek z knihy (připravíme z předposlední dvoustrany knihy) a společně si říkají, co se na něm děje. Lze potom společně se skupinou dávat dohromady, co všechno medvěd s králíky podnikal.
„Bylo to přesně to, co se mu líbilo!“: závěrečná relaxační chvilka – sledování hvězd za pomoci projektoru hvězdné oblohy
Je vhodné text v průběhu čtení doplnit dalšími interakcemi: např. společné ťukání (vždy, když jdou králíci navštívit medvěda), chrápání nebo nazlobené bručení (jako medvěd), předvídání příběhu apod.
Zazvoníme zvonečkem: „zazvonil zvonec a naší pohádky je konec“.
Příběh je nyní u konce, ale naše společné setkání určitě ne. Následuje poděkování za pozornost a za společné zapojení se do aktivit. Lektor rozdá dětem pracovní list s poznáváním rozdílů (lze připravit z knihy – na začátku a na konci knihy je obrázek v rámečku „DOMOV, SLADKÝ DOMOV“), nabízí možnost výtvarného tvoření nebo volného trávení zbývajícího času v připraveném prostředí.
Výtvarné tvoření a volná herna
Tematické tvoření k příběhu – medvěd na podzim (viz úvodní obrázek).
Pomůcky: lepidlo, nůžky, pastelky, šablona k dotvoření, listy.
Úvodní obrázek: Výtvarné tvoření (foto © archiv autorky)
Použitá literatura a zdroje
FLOOD, Ciara. Ti otravní králíci. Praha: Svojtka & Co., 2015. 40 s. ISBN 978-80-256-1571-3.
Dobrý den, dobrý den. Online. ProMaminky.cz. 2015. Dostupné z: https://www.promaminky.cz/rikadla-a-basnicky/casti-tela-19/dobry-den-dobry-den-152. [cit. 2025-10-30].
Králík. Online. ProMaminky.cz. 2016. Dostupné z: https://www.promaminky.cz/rikadla-a-basnicky/o-zviratkach-12/kralik-3171. [cit. 2025-10-30].
Pohybové říkanky. Online. NašeBatole.cz. Dostupné z: https://www.nasebatole.cz/pohybove-rikanky/1456. [cit. 2025-10-30].
Velké kolo uděláme. Online. ProMaminky.cz. 2016. Dostupné z: https://www.promaminky.cz/rikadla-a-basnicky/ostatni-25/velke-kolo-udelame-2567. [cit. 2025-10-30].
Zdrojové texty jsou upraveny pro účely programu.

Ti otravní králíci
https://www.databazeknih.cz/