Čtenářství mládeže
Anonymní ankety se zúčastnilo celkem 58 respondentů.

Jak to chodí v knihovnách: Čtenářství mládeže
V této anketě jsme se zaměřili na ožehavou otázku čtenářství mládeže. Chodí mládež do knihovny? A co pro to knihovny vlastně dělají? Čím je lákají? Jak propagují svoje služby? Nabízí nějaké benefity pro cílovou skupinu 13–18 let? Mají pro mládež speciální prostory?
Anonymní ankety se zúčastnilo celkem 58 respondentů:
28 z hlavní městské knihovny
11 z pobočky městské knihovny
8 z větší obecní
10 z malé obecní knihovny
1 knihovna velikost neuvedla

1. Má vaše knihovna speciální prostor určený pro mládež (v celé anketě myšleno pro věk 13–cca18 let)?
25 dotázaných odpovědělo, že má prostor určený speciálně pro mladé, 32 odpovědělo, že tento prostor nemá.
Z ankety vyplynulo zajímavé zjištění, že i 7 obecních knihoven má prostor speciálně pro mládež, zatímco dokonce 14 hlavních městských knihoven tento prostor vůbec nemá.
Popis prostoru, který je určen pro mládež:
Tento prostor byl často popisován jako zákoutí, koutek, doupě, prostor oddělený regály. Jako další pak bylo často zmíněno: studijní místo, pracovní zóna, relaxační zóna, odpočinková zóna.
Jedna knihovna dokonce uvedla, že má i své samostatné oddělení pro mládež.
Nejčastější vybavení prostoru:
Knihy pro mládež, sedačka, pytle na sezení, stůl, počítač, koberec, deskové hry, 3D tisk, fotbálek, VR.
Méně často uvedené: nástroje, x-box, tablety, notebooky, zásuvky, USB, stolní tenis.
Ve dvou případech byla zmíněna výzdoba od mladého výtvarníka.
2. Má vaše knihovna speciálně vyčleněn fond pro mládež?
V 54 případech byla kladná odpověď, zatímco 4 knihovny speciálně členěn fond pro mládež nemají. V těchto případech mají knihy částečně zařazeny v sekci pro děti a částečně pro dospělé.
3. Může do vaší knihovny přijít mládež i bez čtenářského průkazu a volně zde pobývat?
Zde valná většina 57 respondentů odpověděla, že přístup je možný i bez čtenářského průkazu, pouze 1 knihovna toto mladým neumožňuje a pro vstup do prostor vyžaduje čtenářský průkaz.
4. Pokud mládež do knihovny chodí, jaké činnosti zde běžně dělá?
Nejčastěji uváděné odpovědi:
32x povídání s ostatními, setkávání, sociální kontakt s druhými
24x čtení knih
19x výběr knih a půjčování
19x studium a doučování
17x hraní her (nebylo specifikováno jakých)
8x používání počítače
8x používání mobilu
7x využití wi-fi zdarma
6x odpočinek
6x čekání na něco (rodiče, autobus, kroužek)
4x účast na soutěžích
3x akce knihovny
5. Jak motivujete mládež, aby si zřídila čtenářský průkaz? Mají ze zřízení průkazu nějaký benefit?
Většina knihoven mládež k návštěvě knihovny nijak nemotivuje a žádný benefit nenabízí. Nejčastější odpovědí (11x) byla snaha mládež motivovat na programech pro školy, během kterého můžou studentům blíže představit, jaké služby knihovna nabízí a co jim to přinese.
Hlavním benefitem pak má být registrace zdarma (10x) nebo velice nízký registrační poplatek (9x). Dále byl jako lákadlo uveden přístup k povinné školní četbě (9x), fond současných nových knih s označením young adult (3x), možnost vypůjčit si e-knihy (3x) a celkově možnost půjčit si knihy domů (3x). Z dalších motivací, které ale byly už pouze uvedeny v jednotkách – otevřená komunikace, motivace knihou (poprvé si půjčíš zdarma, příště se už registruješ), delší výpůjční doba na 2 měsíce, virtuální realita, počítač, 3D tisk, záložka, delší čas na počítači, možnost výpůjčky i z dospělého oddělení (po schválení od rodičů), čtenářská hra.
6. Dělá vaše knihovna nějaké volnočasové, kulturní akce pro mládež?
36 knihoven tyto akce pořádá, 22 nikoli.

Nejčastější akce pořádané pro mládež:
15x besedy, workshopy, přednášky
14 x tvořivé dílny a rukodělný klub, šití, háčkování
10x deskovky, deskohraní, turnaj v deskovkách
5x knižní, čtenářský klub
5x kvízy, soutěže, čtenářské výzvy
5x přespávačky s různým tématem (Buď OFFline…, Harry Potter, Halloween)
4x robotický klub – technika, VR, 3D tisk
2x dobrovolnictví
2x divadlo
2x promítání filmů Jeden svět
Další zmíněné: RPG večery, tematická party v knihovně, Slam poetry, AI den, příměstský tábor, cestovatelský klub, Star Wars den, Tvář knihovny – vytváření obsahu na sociální sítě přímo mládeží, Dungeons and Dragons, šachový klub, Mini MangaFest.
Pokud tyto akce vaše knihovna nedělá, jaký je důvod?
Nejčastější odpovědí, proč se tyto akce nepořádají, tak je nevyhovující nebo nedostatečný prostor. Následně pak personální situace, kdy je na oddělení jeden pracovník. Na třetím místě byl nejčastěji zmiňován nezájem mládeže (potažmo škol) a v závěsu za ním časové důvody. Často bylo uváděno, že se také jedná o těžkou cílovou skupinu. Několikrát zazněla nedostatečná motivace a nedostatek inspirace k pořádní takových akcí. Pouze jedenkrát byly jako důvod uvedeny finance.
7. Koná vaše knihovna vzdělávací akce, lekce, besedy pro mládež? (2. stupeň ZŠ, SŠ, SOŠ a gymnázia)
Vzdělávací akce pro mládež na ZŠ a SŠ, SOŠ a gymnáziích pořádá 46 knihoven, zbylých 22 nikoli.

Témata vzdělávacích lekcí pro 2. stupeň ZŠ, SŠ, SOŠ a gymnázií
V této otázce se těžko hledaly odpovědi, protože málokdo odpověděl přímo na otázku, co je tématem lekcí. Většina uváděla, že lekce tvoří, aby podporovaly co nejvíce čtenářskou, informační a mediální gramotnost, chyběla však konkrétní témata. Je ale potěšující, že knihovny ví, kde je jejich potenciál a jaké druhy gramotností mají u mládeže podporovat.
Zde přehled nejčastěji uvedených témat:
Knihovna – knihovnické lekce v různých obměnách, vyhledávání informací v katalogu, seznámení s knihovnou
Komiksy
Literatura – jednotliví autoři, nebo celky zaměřené na určité historické období, povinná nebo maturitní četba (nejčastěji byla uváděna Božena Němcová)
Sci-fi a fantasy
Současná literatura – představení novinek ve fondu pro mládež, young adult literatura
Pověsti – ať už konkrétního místa, tak i pověsti staré české, nebo řecké báje
2. světová válka – téma holocaustu, dějiny, odraz války v literatuře
Bezpečný internet, dezinformace, kyberšikana
Na přání – stále spousta knihoven dělá programy dle přání pedagogů
Regionální témata a literatura, historie konkrétního místa/obce/města
Časopis – novinářská dílna, workshop o tom, jak vzniká časopis
Manga
Emoce
Informace, prameny, databáze
Detektivky
Pokud tyto programy pro ZŠ neděláte, jaký je důvod?
Většina uvedla, že v dané obci není škola s 2. stupněm, případně ve městě, že programy pro mládež dělá výhradně hlavní budova knihovny, nikoli pobočky. Jako další důvod byl uveden prostor a nezájem škol o tyto programy.
8. Využíváte při své práci Databanku vzdělávacích programů?
33 dotázaných ji pro svoji práci nevyužívá, 24 využívá.

9. Víte, že Databanka nabízí volně k využití kompletně hotové vzdělávací lekce pro mládež?
Celkem 18 dotázaných nemá o možnosti využití hotových lekcí z Databanky ani tušení.
10. Vyhodnocení nejpůjčovanějších titulů a autorů pro mládež ve věku 13–18 let:
Nejpůjčovanější knihy pro mládež dle knihovníků:
Hraničářův učeň
Harry Potter
Percy Jackson
Deník malého poseroutky
Prašina
Naruto
Srdcerváči
Alea, dívka moře
One piece
Enola Holmes
Ateliér špičatých klobouků
Griša
Čtvrté křídlo
Zaklínač
Ztřeštěný dům na stromě
Nejpůjčovanější autoři pro mládež dle knihovníků:
Flanagan, John
Hooverová, Coleen
Maasová, Sarah
Nofreeusernames
Riordan, Rick
Yarros, Rebecca
Rowlingová, J. K.
Osemanová, Alice
Brezina, Thomas
Walliams, David
Cassová, Kiera
Westová, Kasie
Hunterová, Erin
Sapkowski, Andrzej
Kinney, Jeff
11. Máte v knihovně sekci s mangou?
Celkem 46 dotázaných má pro mládež sekci s mangou, 12 respondentů nikoli.

12. Oslovujete mládež ke zpětné vazbě, snažíte se s nimi nějak komunikovat? (např. o akcích, fondu,...)
Celkem 41 respondentů se s mládeží snaží komunikovat, ostatních 17 nikoli.
V naprosté většině 39 případů využívají knihovníci ústní komunikaci a s mládeží komunikují zejména při půjčování a vracení knih, dělají si tak obrázek nejen o tom, co čtou a jak se jim knihy líbily, ale také o jejich zájmech a názorech. V 5 případech pracují knihovny s anketou či dotazníkem, dále mají v jedné knihovně možnost anonymního vzkazu ve schránce, v další pak vzkazu na nástěnce. Některé knihovny uvedly také variantu zpětné vazby přes školu, e-mailem nebo prostřednictvím sociálních sítí.
13. Využíváte sociální sítě k propagaci akcí a doporučení knih pro mládež?
43 respondentů využívá k propagaci sociální sítě, 13 respondentů takovou propagaci nevyužívá.

Překvapivě nejvyšší příčku obsadil Facebook, kterého označilo 37 respondentů, ačkoli se říká, že Facebook patří již k zastaralým sociálním sítím a mládež tam nenajdeme. Druhé místo patří Instagramu s počtem 28 respondentů. Dále 3 knihovny mají i profil na YouTube, 2 využívají k propagaci webové stránky knihovny a 1 knihovna WhatsApp.
14. Je něco ohledně čtenářství mládeže, o co se chcete s námi podělit?
Ať už o něco pozitivního, nebo třeba o to, co vám v této práci chybí a brání vám v tom se čtenářství mládeže věnovat víc?
Zde několik vybraných příspěvků:
„Mám konkurenci ve školní knihovně, (přestože mají podstatně menší nabídku knížek) učitelky i po besedách žákům říkají, že mohou navštívit i školní knihovnu, kterou mají jen přes chodbu v jiném pavilonu.“
„Pozitivně vnímám to, že má mládež u nás svoji "zašívárnu". A i když se někomu může zdát, že jsou "jen na mobilu", mně osobně udělá radost, když někoho "přistihnu", že si z regálu vyndá třeba právě nějakou mangu a čte si ji, i když si ji domů nakonec neodnese. Vím, že příště opět přijde a bude ve čtení pokračovat. Za každou takovou duši jsem ráda a dokážu jí pak i odpustit, že knihy zpět zařadí špatně nebo si je dokonce rádoby schová do nějakého regálu za srovnané knihy :) A co nám chybí proto, abychom se mohli v knihovně mládeži věnovat více? Chybí nám bohužel čas. Naše paní starostka je velmi osvícený člověk a díky ní je knihovna tam, kde je, ale i ona musí "bojovat" s ostatními zastupiteli a doslova nás obhajovat. Nyní je v knihovně 1,5 úvazku a to je opravdu málo. Navýšení úvazků by určitě velmi zlepšilo situaci.“
„Mladí čtenáři :-) myslíme si, že pokud někdo v tomto věku čte, tak si knihy kupuje domu (tvoří si sbírku).“
„Aby se rozvíjelo čtenářství dětí a mládeže, tak stačí podpora ve správný čas a najít ten správný příběh.“
„Chybí - čas, prostory, lidé, spolupráce škol, podpora zřizovatele. Je tady společenský problém, závislost na sociálních sítích atd. Kromě čtení, by se s touto věkovou skupinou mládeže mělo mluvit, mluvit, mluvit. Což mi nevadí a snažím se malým dílem v knihovně přispět.“
„Důležité je pro nás nabídnout mládeži bezpečný prostor. Poté nastává navázání osobního kontaktu a vzájemné poznávání a budování důvěry. Až na posledním místě se snažím nějak zasahovat do čtenářství jako takového. Nejčastěji přes věci, které znají. Reference v seriálech a popkulturních odkazech.“
„Podle mých zkušeností neprofesionální knihovnice, která "jen" miluje knihy a čtení, mají velkou a podle mě nezastupitelnou roli kvalitní pedagogové, kteří jsou sami čtenáři. Právě oni (spíše ony) s naší knihovnou úzce spolupracují, knihovnu cíleně s dětmi navštěvují, pravidelně s dětmi vedou čtenářské dílny, jimiž probouzejí zájem o četbu i u dětí, které doma nemají čtenářské zázemí. A já osobně pro svou knižní informovanost místo klasických sociálních sítí využívám možnosti webu databazeknih.cz.“
„Mládež v tomto věku má prostě jiné priority než na ZŠ, ale z pobočky nám zcela nemizí. Když se ptáme na důvody, tak je to vždycky jen o čase, že už nemají tolik prostoru na knihy a volný čas. Hodně však pomáhá, že se jim věnujeme, pomáháme s výběrem a oni tak vidí, že se na nás můžou kdykoliv obrátit. To se nám mnohokrát vyplatilo, naslouchat a být ochotný. Když často není starší povinná četba volná, vysvětlíme jim, jak získat e-knihu přes naši knihovnu nebo přes volné tituly ke stažení na databazeknih.cz. Zkrátka nám jde o to, zanechat v nich ten pocit, že se můžou do knihovny kdykoliv vrátit a jsme jim ochotní poradit. Co chybí? Čas, možná i nápady jak na to ohledně akcí a dá se říct, že i prostor, protože za provozu nelze někde sednout a povídat si v klidu a tím se nám dost krátí možnosti.“